curser

Tuesday, April 30, 2013

Resepi Snek Salad a.k.a Ssambap

SNEK SALAD AYUMI'S POYO

A.K.A SSAMBAP


assalamualaikum kawan2....................
 
gara gara mengikuti game show runningman (korea game show), kite baru tahu serba sedikit berkenaan makanan korea. salah satunya SSAMBAP.....iaitu sejenis makanan nasi dan lauk diletakkan di atas salad. pastu gulung salad tu....dan makan!!! sesuai kepada mereka yg nak diet :)
 
kali ni kite nak share resepi snek salad a.k.a ssambap versi melayu. tapi sebelum tu...kite nak letak gambar running man. kikikiki.....


 

bahan :
  • salad
  • tomato (potong dadu)
  • nugget yg telah digoreng (potong dadu)
  • hotdog yg telah digoreng (potong dadu)
  • sos cili & tomato
  • mayonis
  • jus lemon, garam, lada hitam, cheese, atau apa2 perasa tuk menyedapkan lagi snek ni (ikut kreativiti masing2)

cara buat :
  • basuh daun salad sehelai2 dan toskan
  • goreng nugget dan hotdog terlebih dahulu. pastu potong bentuk dadu.
  • bersihkan tomato dan potong bentuk dadu
  • masukkan nugget, hotdog dan tomato ke dalam bekas besar.
  • masukkan mayonis, sos cili & sos tomato
  • masukkan perasa seperti perahan jus lemon ke, sos lada hitam ke, apa2 lah yg korang suka
  • gaulkan sehingga sebati
  • ambil dalam 1 sudu bahan yang telah digaul tadi ke atas daun salad.
  • gulung daun salad dan NGAP!!!!! apalagi.....makan la.....

bahan yang telah siap digaul semuanya....
 
gambar kiri tu gambar kite punye. gambar kanan tu gambar original ssambap. sepatutnya kena pakai daun salad seperti dalam gambar kanan tapi salad ni jer yang ada dalam peti sejuk. belasah je la...janji salad kan.
 
pastu gulung......pastu makan la....memang diet betul :)
 
kite rasa....snek ni juga boleh dijadikan salah satu makakan utama untuk anak2 makan sebab biasanya budak2 ni susah nak makan sayur kan. ok lah....selamat mencuba yer.

Tuesday, April 23, 2013

resepi agar agar milo oreo

AGAR AGAR MILO OREO


assalamualaikum....mari la try buat. senang, cepat dan sedap
 
 

Bahan-bahan :

agar-agar 25g
6 cawan air
12 sudu besar gula
15 sudu besar milo
1/2 tin susu cair
1 bungkus biskut oreo (buang krim dan patahkan biskut. nak letak lebih pun boleh)

NOTE : MASAK DENGAN API SEDERHANA DAN SENTIASA KACAU

pengajaran untuk diri sendiri sebab masa kite buat ni, kite lupa nak kecilkan api. pastu kite tak kacau. kite biarkan je kat atas dapur. tetiba kuah agar agar tu menjeluak. hangit sikit. dah la nak kasi keluarga mertua makan. ish3.....teruk...teruk...teruk.....tapi husband cakap sedap jer. ye ke? ke sebab nak sedapkan hati kite? huh.....

 
 basuh agar agar terlebih dahulu.
 masuk agar agar dan air dalam periuk dan masak hingga agar agar cair
 
 
sementara tunggu agar agar cair, bancuh gula dan milo dengan air panas supaya tidak berketul dan mudah larut. selepas agar agar cair, masukkan gula dan milo dalam periuk. masak sehingga sebati..
 

kemudian masukkan susu cair (terpulang la nak pakai susu cap apapun) dan masak hingga sebati dan biarkan kuah sedikit pekat. masukkan biskut oreo dalam periuk dan kacau hingga sebati


tuangkan agar agar yang sudah siap dimasak ke dalam bekas kesukaan anda dan tunggu seketika.
kemudian masukkan ke dalam peti sejuk


tadaaaaa.....inilah hasilnya. yummy!!!!! rasa milo dan oreo. memang la rasa milo dan oreo sebab dah terang2 ni agar agar milo oreo. eeee...ngok ngek :)
 
ok viewer.....selamat mencuba. kalau ada anak kecil lagi diorang sukakan...kan...kan.....