curser

Saturday, August 22, 2015

SOKAIFAT BANI SAEDAH & PERKUBURAN BAQI - UMRAH & ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TRAVEL

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM & ASSALAMUALAIKUM

UMRAH DAN ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TRAVEL
Mutawwif - Us. Safri & Us. Nazmi, Muadzam Shah, Pahang.

SOKAIFAT BANI SAEDAH & PERKUBURAN BAQI 

p/s : cerita sebelumnya atau selepasnya boleh click pada link di sebelah kanan di bawah tajuk PENGALAMAN UMRAH & ZIARAH.

Di Madinah ada tempat yang menarik untuk dilawati tanpa naik bas ok....jalan kaki jer. Mari kita melawat taman seperti taman di syurga yang dikenali sebagai Sokaifat Bani Saedah.

Taman ini akan memukau pemandangan manusia yang pertama kali sampai kerana tamannya yang sangat cantik, hijau & mendamaikan. Sebab kat tempat lain terasa panas dan berdebu. Kat taman ni rasa macam tak nak balik...nak baring kat sini boleh? macam fairy tale gituuu :)

Tempat ini dijadikan tempat para sahabat bermesyuarat selepas kemangkatan nabi dan tempat perlantikan khalifah yang pertama iaitu Saidina Abu Bakar As Siddiq.

sempat merakam sedikit suasana di taman ini. sebenarnya nak ambil gambar tapi tertekan video tu yang terakam sikit tu. percaya tak apa yg kite bagitahu? sangat hijau dan mendamaikan. siap ada bunyi kicauan burung. Masya Allah...tenang rasanya

abah buat magic bertukar menjadi pak arab tapi terkantoi. hahahahha....

 sayang betul suami kite dengan ayah mertuanya. semoga abang menjadi menantu yang soleh dan disenangi oleh keluarga kami. ameen.....

 kyusuk kami mendengar taklimat daripada abah kami mutawwif tak berlesen. hihihi....
kami sayang abah

 semoga sentiasa menjadi keluarga bahagia selamanya. amin....

 cantikkan taman kat sini? rasa sejuk jer....rasa macam nak golek2 kat sini boleh? hihihi....

sempat lagi ma dan abah dating. kwang...kwang....kwang...

 sian....selfie sorang2. takde life partner lagi :)

we are easy sister....runningman!!!!

OK....mari cerita serba sedikit berkenaan Perkuburan Baqi pulak.

 abah tengah pening baca tu sampai tergaru2 kepala....paham ke tidak tu? huhu....

 kawalan ketat...woman not allowed, man only wokey

pada zaman dulu kubur ini jauh dari Masjid Nabawi tapi bila Masjid Nabawi makin besar maka makin dekat la dengan kubur ni. kubur ini bersebelahan dengan pagar Masjid Nabawi.

nak ke sini ada waktunya iaitu dibuka selepas subuh hingga pukul 8 pagi dan selepas asar hingga sebelum 30 minit maghrib. memandangkan masa abah dan suami kite ke sana mereka tak ambil gambar...so, kite ambil gambar ini semasa abah buat haji pada November 2013.

kesian kat kami kaum hawa tidak dibenarkan masuk. snap gambar dari jauh je lah :(

jumpa di next episode...next stroy pulak yer