curser

Saturday, September 12, 2015

KILANG AL-QURAN KING FADH MADINAH (UMRAH & ZIARAH MAC 2015) - JUARA TRAVEL

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM & ASSALAMUALAIKUM SEMUA...

UMRAH DAN ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TRAVEL
Mutawwif - Us. Safri & Us. Nazmi, Muadzam Shah, Pahang.

KILANG PERCETAKAN AL-QURAN KING FADH, MADINAH

Hari ni nak kongsi pengalaman pergi ziarah ke Kilang Al-Quran. Haaa...bukan senang tau nak dapat masuk ke kilang percetakan Al-Quran ni.

p/s : cerita sebelum dan selepas boleh click pada belah kanan bawah tajuk PENGALAMAN UMRAH & ZIARAH yer :)

Mutawwif cakap jemaah kami kali ini sangat bertuah kerana rezeki kami dapat masuk ke kilang percetakan Al-Quran. Kebiasaannya susah sikit nak masuk kerana ada waktu-waktu tertentu boleh masuk kilang tu.

Suami saya bagitahu yang abah kami asyik pujuk Mutawwif nak masuk ke kilang tu. Mungkin sebab masa abah buat haji pada Nov 2013 abah tak berkesempatan nak ziarah ke kilang tu. Alhamdulillah...memang rezeki abah dan jemaah yang lain dapat masuk ke situ. Syukur...

Kaum Hawa tidak dibenarkan masuk ke dalam kilang tu. Hanya dibenarkan di bahagian pameran untuk membeli Al-Quran.  Huhu....sedih tak dapat join jemaah lelaki masuk ke kilang.

 cantiknya landscape kat luar bangunan kilang ni

 Rasa nak golek2 kat sini boleh? Hijau nyaaaaaaaaa....bukan senang nak nampak pemandangan hijau di bumi Madinah dan Mekah

 pintu gerbang ke apa ni....terasa seperti di syurga

bangunan ni penuh dengan tanaman pokok bunga warna warni

 hanya boleh lihat dari atas sahaja...tidak boleh turun

 beribu-ribu naskah al-quran yang dicetak

 Al-Quran ini yang berada di dalam Masjid Nabawi dan Masjidil Haram untuk memudahkan jemaah membaca Al-Quran. Haaa....kalau tak bawa Al-Quran dari rumah pun takpe sebab dalam masjid penuh dengan Al-Quran.


Video dalam kilang ini dirakam oleh ayah kite.


 terperanjat kot tengok warna hitam berjuntai tu...dah macam rupa rambut jeng jeng jeng. seram kot...

Ramai kenalan dan saudara mara kirim duit minta belikan Al-Quran dan Al-Quran itu diwaqafkan kat Masjid Nabawi & Masjidil Haram.

Tapi hanya Al-Quran yang dicetak khas daripada kilang ini atau kedai-kedai tertentu sahaja yang ada jual. Pastu mesti ada chop dan tali warna kuning/gold sahaja boleh diwaqafkan. Selain daripada itu, nanti makcik pakcik cleaner atau staff yang jaga kat Masjid akan bawa keluar daripada Masjid Nabawi dan Masijidl Haram dan dihantar ke masjid lain.

Oleh itu, anda dinasihatkan agar berhati-hati ketika membeli Al-Quran di sana untuk diwaqafkan. Jangan mudah terpedaya dengan penjual di kaki lima atau di pintu masuk dataran Masjid Nabawi walaupun dia sebut WAQAF....WAQAF...


Pihak kilang beri Al-Quran kepada setiap jemaah lelaki. Kami sangat bertuah kerana dapat Al-Quran percuma. Seronoknya...Terima Kasih Ya Allah.

Nampak tak tali warna kuning/gold tu? Haaa...Al-Quran ini sahaja dibenarkan diwaqafkan dalam Masjid Nabawi dan Masjidil Haram.

Kami kaum hawa tak dapat masuk ke kilang. So, kami jalan sekitar situ. Ada orang jual buah zuriat dan serbuk buah zuriat. Saya beli kat situ sebab murah. Mudah-mudahan ada rezeki kami menimang cahaya mata. Amin Ya Rabbal Alamin.




LADANG TAMAR / KURMA DI MADINAH - UMRAH & ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TRAVEL

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM & ASSALAMUALAIKUM EVERYONE!!!!

UMRAH DAN ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TRAVEL
Mutawwif - Us. Safri & Us. Nazmi, Muadzam Shah, Pahang.

LADANG TAMAR / KURMA DI MADINAH

Wehuuuu.....kali nak kongsi pengalaman pergi ziarah ke Ladang Kurma di Madinah. Asal pergi buat umrah ke haji ke....wajib beli kurma. Siap kawan dan sedara mara kirim minta tolong belikan. Kalau tak kirim pun memang nak beli jugak.

cerita sebelum atau selepasnya sila click pada box belah kanan bawah tajuk PENGALAMAN UMRAH & ZIARAH.


Nama je Ladang Kurma / Tamar tapi sebenarnya kami cuma pergi ke kedai jual2 kurma dan yang seangkatan dengannya.

Nota Tambahan : Buah kurma akan subur dengan suhu > 50C untuk menjadikan kurma itu lebih sedap. 

 Kenapa sigboard ni atas tanah? haaa....nampak tak tu nama2 kurma. Kurma yang paling bagus adalah Kurma Ajwa atau dikenali sebagai Kurma Nabi. Kurma Ajwa paling mahal tapi sangat berkualiti. Kurma Yusuf Taiyub tiada di sini yer :)

 Shopping jangan tak shopping. Harga di sini sedikit mahal jika dibandingkan di kedai luar. Terpulanglah nak beli kat sini pun boleh. Nak beli kat kedai lain pun boleh.

p/s : serbuk buah zuriat juga ada di jual di sini tapi mahal sikit lah.

 Boleh rasa kurma2 kat sini sebelum beli. Biasanya mereka akan cakap HALAL...HALAL...

Nak kongsi pengalaman la...pekerja situ kan pegang kurma pakai tangan mereka. Lepas tu kurma yang dia pegang tu dia bagi kat kite. Lepas tu kite makan la kurma tu. Rasa masin. Aaaaaa....Masa tu fikir sbb ingatkan kurma tu memang masin. Lepas tu kite cuba rasa kurma lain plak. Orang tu bagi kurma yang dia pegang. Masin jugak. Aaaaa...faham kan? Hihihi....masa tu hati kena diam yer. Jangan nak fikir yang bukan2. Huhuhu...

 Boleh beli untuk cenderahati kepada keluarga, saudara mara dan kawan2. Pelbagai jenis coklat

Hasil carian imej untuk kurma muda
Ini adalah kurma muda sebelum jadi tua dan kering. Kurma muda ni kena simpan di tempat yang sejuk. Rasanya memang sedap. 

Yang kelakarnya En. Suami kite beli banyak nak bawak balik Malaysia. Sampai Malaysia dah lunyai dan lembik. Dah jadi jus kurma. Hahahahha....habis bagasi kotor. Tu la...Si Isteri dah pesan buah tu tak boleh simpan lama2. Dah la baru je 3 hari di Madinah. Belum pergi Mekah lagi. Nak simpan buah tu lama2 mana boleh. Degil kan....Hmmm...Amboi tu!!!

Haaa...ini kawasan belakang kedai. Cantikkan? Kat sini boleh makan dan minum free. Wajib ambil gambar kat sini sebab landskap situ cantik2.

Sian....bergambar sorang2 lagi :)

Meh Kakyu temankan bergambar berdua dengan Mira yer....sian dia. Hihihi....

Bergambar lagi bersama Jemaah Travel Juara. Really miss u all. Ya Allah...ketemukan kami sekali lagi bersama mereka. Amin....

Ok...rehat jap. Nanti sambung cerita pergi Kilang Al-Quran & Jabal Uhud.