curser

Saturday, March 26, 2016

MUZIUM MASJID SUCI : MASJIDILHARAM & MASJID NABAWI - JUARA TRAVEL

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM & ASSALAMUALAIKUM SEMUA

UMRAH & ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TRAVEL
Mutawwif Us. Safri & Us. Nazmi, Muadzam Shah, Pahang.

MUZIUM 2 MASJID SUCI IAITU MASJIDILHARAM & MASJID NABAWI 

Terdapat 3 Masjid Suci di dunia ini yang digalakkan untuk ziarah & solat di dalamnya iaitu :

 1. Masjidil Haram, Mekah (pahala 100,000 kali ganda)
2. Masjid Nabawi, Madinah (pahala 1,000 kali ganda)
3. Masjid Al-Aqsa, Palestin (500 kali ganda)

Itu belum campur lagi dengan solat jenazah yang pahalanya sebesar bukit Uhud di darabkan dengan pahalanya yang berkali ganda. Allahu Akbar!!! Ya Allah...Ya Rahman...Allah Maha Pemurah.

p/s : cerita sebelum atau selepasnya boleh click pada box sebelah kanan bawah tajuk umrah & ziarah.

 Mutawwif suruh ambil gambar no. plat bas supaya tak tersalah masuk bas nanti. Waaa....handsome la Mutawwif kami Us. Safri. Kikiki.... :)

 Muzium berkenaan 2 masjid yang suci iaitu Masjidilharam & Masjid Nabawi

 Ramai jemaah daripada luar negara pun datang ziarah muzium ini.

 Dah macam ustazah zaman dulu2 plak. Hihihi....Itulah suasana Masjidilharam sebelum ada construction yang lagi terbaru.

 Masya Allah...Masjidilharam dipenuhi dengan berjuta-juta manusia...Allahuakbar..

 Model Masjidilharam yang baru....Allahuakbar!!

 Haaa....ni apa yer? Tahu ambil gamabr jer. :)

 Ni apa plak yer? Hihihi....tahu ambil gambar jer. Ish3... Rasa macam design lampu atau tiang dalam masjid. Ye ke?

 Maqam Ibrahim....kite sorang je yang tidak berpakaian umrah sebab rahsia. Hihihi.... sebab tak boleh masuk masjid. Huwaaaa...sedih :(

 Tangga mimbar Masjidilharam.

Ini tiang lampu yang ada kat Hijr Ismail

 Hajarul Aswad

 Pintu Kaabah lama. Ma dan abah dah bersiap2 dengan pakaian umrah untuk buat umrah sunat kejap lagi. Jealous....tak dapat ikut sama buat umrah sunat :(

 Tempat tenun kain Kaabah kot....

 Nak bergambar macam ni depan Kaabah susah kan....Nah, ambil gambar kat Muzium ni. Hihi...Sedihnya tak dapat buat umrah sunat yang terakhir bersama suami tercinta. Huk...huk...huk... :(

Memandangkan abah yang paling veteren dalam family kami... So, abah la yang kena bergambar dengan Masjidilharam zaman dulu2. 

 Haaa....gapo plak ni. Adoyai....

 Quran lama yang ditulis menggunakan tangan.

 Mimbar Rasulullah S.A.W di dalam Raudhah, Masjid Nabawi.

Masjid Nabawi. Nampak kubah warna hijau tu? Itu lah Raudhah....Ya Allah, rindu nak bertemu dengan Rasulullah. Semoga ada rezeki kami untuk ke sana lagi. Amin...

 Masjid Nabawi dengan design nya yang bertanah rata dan mudah untuk ke sana.

 Bergambar anak beranak dengan telaga zam-zam

 Gambar lama-lama

 Telaga zam-zam. Doa sebelum minum air zam-zam...
Ya Allah, Kau berikan kami i) rezeki yang luas ii) ilmu yang bermanfaat iii) penawar segala penyakit.

 Ni apa? haaa....jawab2. Hihi...ambo pun dok tahu :)


 Mutawwif Us. Safri dan pembantunya yang juga merupakan pelajar di sana. Masa tu, pembantu mutawwif kami ni masih single lagi. ahaks :) Kat sini pun ada disediakan air zam-zam. Tu....kat belakang tu.

Gambar kenang-kenangan di hadapan Muzium. Uish....sungguh2 suami kite pegang banner.

Di Masjid Hudaibiyah dan juga merupakan salah satu tempat untuk miqat (niat) umrah dan mengerjakan solat sunat ihram.

 Kat luar masjid pun boleh solat.

 Pembinaan masjid ni macam tak siap ke atau memang saje buat design macam ni yek?

Keadaan bangunan sebelah masjid. Tapi pendapat saya, persekitaran di masjid ini kurang bersih dan tidak berapa selesa. Tapi kat sana tak boleh merungut yer....tempuh jer :)

Ok, bermulalah umrah sunat kami yang ketiga. Keluarga saya dapat buat umrah terakhir sebelum balik ke Malaysia tapi saya jer yang tak boleh. Takpe lah...janji yang umrah wajib dah dibuat kan. Takmo sedih2 ye Rahayu :)


Wednesday, March 23, 2016

JABAL THUR SAKSI PENGHIJRAHAN RASULULLAH DARIPADA MEKAH KE MADINAH - JUARA TRAVEL

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM & ASSALAMUALAIKUM 

UMRAH & ZIARAH (MAC 2015)
Mutawwif Us. Safri & Us. Nazmi, Muadzam Shah, Pahang.

JABAL THUR 

p/s : cerita sebelum atau selepasnya boleh click pada box sebelah kanan di bawah tajuk umrah & ziarah.

Di puncak atas Jabal Thur terdapat Gua Thur. Ia juga dikatakan sebagai tempat saksi penghijrahan Rasulullah S.A.W daripada Kota Mekah ke Kota Madinah. Di sinilah tempat Rasulullah S.A.W menyorok bersama Saidina Abu Bakar As-Siddiq selama 3 hari daripada Mekah untuk berhijrah ke Kota Madinah. 

Inilah keadaan di dalam Gua Thur. Orang kafir Quraisy mengejar baginda sehingga ke gua tersebut tetapi tidak jadi masuk kerana ada sarang labah-labah dan burung dan sarangnya. Jadi, mereka fikir gua tersebut sudah lama dan tiada orang di dalamnya.

Nampak tak ada manusia yang tengah panjat untuk ke Gua Thur? Yang kecil2 tu yang banyak berbaju putih. Kami tak perasan pada mulanya. yang perasan adalah abah kami. Pergh....Power la mata abah padahal abah dah berumur. Terima kasih Ya Allah atas anugerah-Mu.

Nak ke Jabal Thur kena masuk ikut tembok ni. Rasa macam tak muat jer....Hihi...


Cantikkan bergambar kat bawah pokok yang menghijau ni. Barulah nampak ada hijau sebab sebelum ni asyik tengok batu dan padang pasir jer. 

Kenapa Ma kami buat muka macam tu? Terasa macam ada jelmaan tetiba muncul kat belakang kami. Kikikiki.... Kami tak panjat pun Jabal Thur. Cuma ambil gambar sekitar situ sahaja.

 Inilah yang dikatakan "UNTA DI PADANG PASIR". heh...heh...heh... :)

 Mutawwif cakap rezeki kami dapat lihat unta sebab ikutkan kami tidak boleh melawat unta sebab ada penyakit / virus unta. Dapat tengok dari dalam bas jer. Alhamdulillah.

Kibas / kambing biri-biri sedap dimakan dengan nasi arab. Uuuu...yummy!!

Ok, mata dah ngantuk. Sambung cerita lain plak next episode. 




Sunday, March 20, 2016

JABAL RAHMAH TEMPAT PERTEMUAN ADAM & HAWA - JUARA TRAVEL

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM & ASSALAMUALAIKUM 
BUAT KAUM ADAM & HAWA


UMRAH & ZIARAH (MAC 2015) - JUARA TARVEL
Mutawwif Us. Safri & Us. Nazmi, Muadzam Shah, Pahang.

JABAL RAHMAH TEMPAT PERTEMUAN ADAM & HAWA



Jabal Rahmah terletak di tengah Padang Arafah. Di sinilah dikatakan tempat pertemuan antara Adam & Hawa selepas mereka diusir oleh Allah dari syurga kerana ingkar pada perintah Allah supaya tidak memakan buah khuldi.

p/s : cerita sebelum atau selepasnya boleh click pada box sebelah kanan di bawah tajuk Umrah & Ziarah.

Jabal Rahmah dan jodoh tidak dapat dipisahkan dalam pemikiran manusia kerana di sinilah Adam & Hawa bertemu dengan jodohnya semula. Ramai pasangan yang sudah berkahwin berdoa di Jabal Rahmah agar jodoh mereka kekal hingga ke syurga. Yang bujang pula berdoa bersungguh2 kat Jabal Rahmah untuk dipertemukan dengan jodoh yang baik dan cepat. 

Masih ingat lagi taklimat yang diberikan oleh pembantu Mutwawwif kami di dalam bas semasa hendak ke Jabal Rahmah....Ada orang tanya kepada dia..."Ustaz, dimanakah tempat yang paling mustajab untuk berdoa di Jabal Rahmah? 

Sebab ramai yang percaya doa paling mustajab ialah apabila berdoa di tugu / tiang  atas bukit Jabal Rahmah. Haaa...nampak tiang biru atas Jabal Rahmah tu? Tiang itu dibina sebagai tempat pertemuan Adam & Hawa. Tapi ramai yang taksub dan berdoa menghadap tiang tersebut. Haa.....berdosa tau. Mana boleh berdoa dan mengharap kat tiang atau Jabal Rahmah tu. Kita kena berdoa hanya kepada Allah S.W.T sahaja.

Ustaz pun jawab....doa paling muastajab adalah berdoa di dalam kawasan TANAH HARAM iaitu :

1. Di dalam Kaabah
2. Hajarul Aswad
3. Rukun Yamani
4. Multazam
5. Belakang Maqam Ibrahim
6. Hijr Ismail
7. Di bawah pancuran emas 
8. Sewaktu melakukan saie 
9. Di Bukit Safa & di Bukit Marwah
10. Raudhah, Masjid Nabawi
  
Jabal Rahmah sudah berada di luar kawasan tanah haram. Bukan bermakna doa di Jabal Rahmah tidak akan dimakbulkan oleh Allah. Tapi....maksud ustaz tu adalah untuk ubah mindset orang supaya jangan terlalu taksub berdoa dan mengharap kat tiang tu mahupun Jabal Rahmah itu sendiri. 

 Nak berdoa kat sana tidak perlu panjat bukit tu pun tak pe. Yang penting doa itu mestilah menghadap ke arah kiblat.

 Semoga hubungan Ma & Abah kekal hingga ke Jannatul Firdaus. Amin....Ya Rabbal Alamin.

 Anak-anak abah dah besar dah. Hihihi....

 Berhati-hati dengan peniaga ambil gambar unta kat sana sebab harga sekeping gambar sangat mahal. Lepas tu, mereka gunakan tektik tekan gambar banyak kali. Katakan dia tekan butang snap gambar 3x....so korang kena bayar untuk 3 keping gambar. Haa....berhati-hatilah sebab ma dan abah kami dah pernah kena semasa buat haji dulu.


Sebab tu la kami bergambar dengan unta jauh. Hahahaha....Takpe lah. Janji nampak unta tu kan. 

 Kat sini ada jual aiskrim dan korang wajib beli sebab sedap sangat.

 Tengah panas2 makan aiskrim yang sangat sedap tu...Fuh, nyamannyeeeeerrr...

 Wefie dulu sebelum gerak naik bas semula. Tengok abah kami tu....boleh plak pandang belakang. Bukannya nak pandang kamera. Huk3....gelagat abah tetap comel di hati kami.

 Kami tak panjat sampai ke atas pun. Panjat sikit jer....Korang dah sampai sini, panjantlah Jabal Rahmah ni walaupun sikit jer sebab bukan senang nak sampai ke sini tau. Tapi.....kena berhati2. Silap langkah boleh tergolek dan maut. Nauzubillah...

Ya Allah, Kau panjangkan umur kami agar kami dapat jejakkan kaki kami ke sini sekali lagi untuk menunaikan ibadah haji pula. Amin...Ya Rabbal Alamin.

Gambar yang di ambil daripada dalam bas...gambar sekitar di Padang Arafah.

Yang ini pula adalah kemah untuk para jemaah Haji di Mina.

Ok, sambung cerita di episod lain pula yer, Tunggu....